Storytelling – un exemplu de succes
În 1997, Stephen Denning era frustrat după nenumărate prezentări bine documentate care însoțeau eforturile sale de a crea un sistem de management de partajare a informațiilor care ar fi ajutat Banca Mondială să ofere acces la informarții la nivel global. Audiența sa dădea politicos din cap, dar nu se întâmpla nimic. Apoi a auzit următoarea întâmplare spusă de un coleg: “În iunie 1995, un cadru medical din Kamana, Zambia, s-a logat la website-ul Disease Control Website și a obținut un răspuns la cum se tratează malaria.”
Donning a introdus această întâmplare în povestea pe care a spus-o apoi colegilor: “Acest fapt s-a petrecut în iunie 1995, nu iunie 2015. Nu în capitala Zambiei, ci un mic sat la șase sute de kilometri distanță. Nu era vorba despre o țară bogată, ci Zambia, una dintre cele mai sărace țări din lume. Însă cea mai importantă parte a acestei imagini pentru noi cei din Banca Mondială era că nu apăream în această imagine. Nu aveam cunoștințele nostre organizate în așa fel încât să le putem împărtăși cu milioanele de oameni din lume care iau decizii cu privire la sărăcie. Imaginați-vă dacă am face-o. Imaginați-vă doar cum ar fi dacă ne-am organiza pentru a ne împărtăși cunoștințele în acest fel, gândiți-vă doar ce organizație am putea deveni!”
Atitudinea ascultătorilor s-a schimbat și au început să vadă viitorul și posibilitățile pentru ceea ce propunea el. În cartea sa, The Springboard, Denning se referă la aceste „povești” mai puțin ca la un vehicul de a transmite o mare cantitate de informații, ci mai degrabă ca la o mică infuzie în mintea cititorilor, care stabilește noi conexiuni și tipare care oferă o nouă perspectivă și noi atitudini. Poveștile dau frâu liber imaginației și invită ascultătorul să se vadă într-un viitor mai bun.
De ce ținem cont atunci când dorim să construim o astfel de poveste? Analizând exemplul de succes a lui Denning, mai jos sunt 7 principii care merită menționate:
- Povestea are un început, un mijloc și un sfârșit care sunt relevante pentru ascultători
- Este foarte condensată
- Are un erou, o persoană care a realizat ceva remarcabil – în cazul poveștii folosite de Denning, eroul este cadrul medical care a obținut răspunsul la cum se tratează malaria
- Trebuie să existe un element de surpriză pentru a scoate ascultătorul din zona sa de acceptare și sa miște realitatea acestuia
- Stimulează emotional și, bineinteles, generează o reacție; când surpriza este dezvăluită, ascultătorul trebuie să vadă cu claritate calea în viitor
- Ilustrează procesul de schimbare dorit, este relativ recentă și “cât se poate” de adevărată
- Are un sfârsit fericit