Cum motivăm copiii să scrie cu plăcere?
Prea des la școală copiii învață să scrie cu scopul circular de a învăța să scrie și, ca urmare, consideră că este un proces impersonal și fără valoare. Dacă actul de a scrie se reduce la o serie de formule, instrumente și reguli pentru dezvoltarea cunoștințelor și abilităților necesare și nu îl implică activ pe copil, cel mai probabil, acesta va fi dezinteresat și chiar îl va respinge. Scrierea este însă mult mai mult decât atât, este un mijloc de expresie de sine, prin care transmitem emoții, informații și idei care produc impact și înlesnesc comunicarea cu lumea. Conform spuselor copiilor, în clasă tind să se simtă restricționați și înțeleg scrisul ca pe o sarcină care trebuie să respecte anumite cerințe menite să satisfacă instrucțiunile profesorului.
Lui Alex (10 ani) nu îi făcea plăcere să scrie compuneri la școală, pentru că subiectele nu îl interesau, nu aveau nicio legătură cu el. Andreea (9 ani) era “stresată” când avea de scris compuneri și “ura” să le facă. Se temea că nu sunt suficient de frumoase și ideile pur și simplu nu-i veneau. Până când au experimentat pentru prima data scrierea creativă și totul s-a schimbat. Alex a scris cu plăcere despre tacticile câștigătoare la Minecraft, iar Andreea a scris o frumoasă poveste despre o rândunică pe care a ajutat-o să-și învingă teama de întuneric.
Există mulți factori care afectează succesul scrisului. Consolidarea dorinței de a scrie nu poate fi realizată doar prin metoda folosită în clasă. În procesul de scriere creativă, elevii pot scrie liber, dând frâu liber imaginației, departe de orice fel de presiune. O dorință puternică de a scrie este la fel de importantă ca și abilitățile necesare. O abordare creativă a exersării scrierii s-a dovedit a fi foarte motivantă pentru copii și presupune câteva caracteristici esențiale.
Crearea de semnificație și scop
A scrie este un proces dificil, care implică efort, concentrare, planificare, organizare a ideilor, alegeri legate de formulări, cuvinte, imaginație și timp. Pentru a îndrăgi scrisul și a investi acest efort, copiii au nevoie să-i înțeleagă rostul și să-i vadă valoarea. Copiii pot să fie încurajați să scrie despre preocupările și interesele lor, despre pasiunile lor, să-și imagineze o lume care să-i inspire pe ceilalți sau să pornească într-o aventură alături de personajul pe care l-au plăsmuit. Atunci când scriu liber, copiii își accesează lumea interioară, care se dezvăluie prin povestea creată, și astfel scrisul are sens și utilitate pentru ei.
Libertatea de a alege
Copiii își exprimă frecvent nevoia de a avea mai multă autonomie în scris și apreciază o libertate mai mare asupra procesului. Scrierea creativă este percepută ca o experiență eliberatoare, în care au control și proprietate asupra conținutului, în contrast cu alte forme de scriere. Copiii au libertatea de a crea noi universuri și au sentimentul că ceea ce scriu le aparține lor și numai lor. Este o evadare de moment din experiența obișnuită a scrisului formal și copilul uită temporar “sarcina”, înlocuind-o în schimb cu alegerea. Scriind în mod regulat despre ceea ce contează pentru ei, copiii încep să prindă gustul de a scrie și de a investi mai mult din ei înșiși în acest proces.
Explorarea textelor care îi atrag emoțional
Deoarece cititul și scrisul sunt strâns legate, este esențial să îi ajutăm pe copii să se sprijine pe literatură, atât orală, cât și scrisă, pentru a-și îmbogăți orizontul de posibilități. Încurajarea lecturii și explorarea textelor literare care sunt pe placul lor și care îi antrenează și îi angajează afectiv sunt elemente esențiale pentru motivarea tinerilor scriitori. Atunci când copiii fac conexiuni cu textele îndrăgite de ei și cu interesele lor actuale, implicarea și plăcerea lor în învățare și scriere cresc. Copiii pot învăța despre structura poveștii, limbaj, elemente stilistice, caracterizarea personajelor și descrierea mediului înconjurător prin implicarea lor activă ca povestitori și ascultători de povești.
Încurajarea jocului și a implicării
Implicarea copiilor în contexte creative pentru a genera idei, prin discuții, jocuri de rol, imagini, desen, crearea de povești cu păpuși și obiecte, precum și explorarea diferitelor media, cum ar fi crearea de filme video, ajută la modelarea scrisului lor. Copiii au nevoie de sprijin în dezvoltarea ideilor lor, mai mult decât o scurtă conversație înainte de a scrie. Folosirea jocului și a altor activități interactive îi ajută să își asume riscuri cu propriile idei. Copiii sunt implicați afectiv și intelectual, ceea ce încurajează deschiderea către învățare, astfel încât trecerea la scris este mai semnificativă și devine firească.
Acordarea de timp suficient pentru a călători și a explora
Deprinderea abilităților de scriere necesită timp și implică experiență, reflecție și evaluare, de aceea procesul de compoziție e nevoie să fie extins, cuprinzând discuții și explorări considerabile pe măsură ce tinerii scriitori dezvoltă povestea lor. Spre exemplu, cursul de scriere creativă, WordsCraft, conceput pentru o perioadă de minim patru luni, oferă copiilor timp pentru a se deschide, a crea și înțelege personajele, a explora noi posibilități, a-și rafina exprimarea, a se împrieteni cu emoțiile și a reuși să le transmită cititorilor. Oportunitățile creative îi ajută pe copii să reflecteze asupra a ceea ce încearcă să spună, le stimulează imaginația, iar studierea textelor literare îi învață tehnici narative pe care le vor folosi în scrierea lor. Procesul extins de compoziție permite copiilor să se implice pe deplin într-o serie de activități motivante care conduc la scrierea intenționată și permite îndrumătorului ghidarea acestora pe baza intereselor și afinităților copiilor.
Implicarea creativă a profesorului
Adoptarea unui cadru flexibil, informal și bogat în contexte creative antrenate, conduce către un mediu în care scrisul devine un răspuns natural și necesar. Metodele de predare inspiraționale, care se bazează pe interesele copiilor, contribuie la creșterea dorinței de a scrie. Copiii vor să scrie! Le place. Au nevoie doar să prindă gustul, să le fie înțeles ritmul, să fie stimulați și să SCRIE DESPRE CE VOR EI. Cel mai important, au nevoie de un îndrumător care să creadă în ei, să-i vadă și să-i asculte, să îi încurajeze, să-i îndrăgească și cu care să celebreze creațiile și drumul parcurs!